Algemene beschouwingen 2016

Elseviermaandag 18 juli 2016 20:11

In de jaarlijkse algemene beschouwingen aandacht voor investeren in Leusden. Voor de ChristenUnie-SGP betekent dat investeren in de samenleving, in mensen!
Lees hier onze bijdrage van 7 juli 2016

Voorzitter, raadsleden, college, alle aanwezigen

Inleiding:
Waar is het goed wonen in Nederland? Een jaarlijks onderzoek van Elsevier, vorige week weer gepresenteerd. Er zijn 390 gemeenten beoordeeld, en waar staat Leusden. Op plaats 28! Ofwel, in zo’n 360 gemeenten in Nederland is het minder prettig wonen dan in Leusden!

Leusden is een geweldige gemeente om in te wonen. Een gemeente waar onze fractie graag in investeren wil. Een rijke gemeente met een goed gevulde portemonnee.
Met een zak met geld waarop het natuurlijk altijd heerlijk zitten is. De suggestie wordt wel gewekt dat we in het rood komen te staan, maar dat is zeker niet het geval. Het geld wordt met beleid en toekomstvisie uitgegeven.
Want wij willen niet op die zak met geld zitten.

Wij willen investeren. In de samenleving, in mensen!

We denken bij investeren vaak eerst in euro’s en bakstenen. Over het algemeen zijn die echter faciliterend voor de andere investeringen: een Leusden waar het goed en veilig wonen is, waar mensen naar elkaar omzien, waar mensen weten waar ze naar toe moeten met een hulpvraag, waar een prettig schoolklimaat heerst, waar we initiatieven aanmoedigen, waar vrijwilligers waardering ontvangen, vluchtelingen welkom zijn, ondernemers hun nek durven uitsteken, waar duurzaam een werkwoord is.

Het afgelopen jaar is er veel gebeurd. In jaarrekening, Voorjaarsnota en in veel documenten en activiteiten hebben wij hiervan kennis kunnen nemen. De samenleving ziet dat ook. Soms met gefronste wenkbrauwen of met een brief met kritische noten, vaak ook met blijdschap dat ze gehoord worden, dat ze op een spreekuur terecht kunnen of dat er ruimte is voor hun initiatief en creativiteit.

Vanaf deze plaats: dank aan alle mensen in het gemeentehuis die dit mogelijk maken. Hier is het afgelopen jaar keihard gewerkt, maar volgens mij met veel enthousiasme die voelbaar is. Onze complimenten. En als afgeleide, ook dank aan alle mensen van Larikslaan2 die de kaders die wij gesteld hebben in de zorg voor onze inwoners zo zorgvuldig hebben weten uit te voeren.

Toekomst:
We blijven echter investeren, want Leusden is nooit af.
Daarom het volgende:

Winkelcentra
Regelmatig worden we aangesproken door mensen die zich zorgen maken over de winkelcentra. Er vertrekt weer een ondernemer, er is weer een keten failliet, of mensen zijn bezorgd dat in de Biezenkamp nog panden gevuld moeten worden en dat dit vervolgens ten koste gaat van de Hamershof. We houden toch asjeblieft wel levendige en aantrekkelijke winkelcentra! en dan heb ik het over Tabaksteeg, Hart van Leusden, Biezenkamp en Achterveld.

Wij denken dat er onder de Leusdense bevolking en speciaal ook bij veel zzp’ers heel wat ideeën leven om de centra florerend te houden. Concept store, dagbesteding, gezamenlijk verkooppunt voor kleine ondernemers, zorg dat de huurprijzen makkelijk vindbaar zijn enzovoort. Ga in gesprek en je krijgt de wereld aan ideeën aangereikt.
Daarom via de motie het uitdrukkelijke verzoek aan het college om breed in gesprek te gaan, en niet alleen met de winkeliersverenigingen, om creativiteit en innovatie in te brengen in de winkelcentra.

Wij willen nl. levendige centra houden in Leusden en dan moeten we zelf in deze fase ook actief stappen zetten!

Sociaal domein:
Het Sociale Domein, nog steeds geen volledige financiële verantwoording mogelijk. Maar wel een mooie rapportage met veel cijfers en achtergronden over zorg en hulp in Leusden.
Onze eerste zorg is de zorg voor de mensen, díe moet op orde zijn. En die lijkt in veel gevallen goed geregeld. De financiën moeten vervolgens beheersbaar zijn en niet uit de pas lopen. We zijn echter met de zorg op een zorgvuldige en innovatieve manier bezig, laten we daar ook vooral mee door gaan.
En los van of de jaarrekening door de accountant goedgekeurd wordt, maken wij ons zorgen over:

de vindbaarheid van mantelzorgers: het mantelzorgcompliment gaat maar naar een gering aantal mensen. Wat ons betreft gaat het niet over die € 100 maar over of deze mensen gezien worden en de juiste hulp ontvangen.
de hulp aan chronisch zieken en gehandicapten: worden zij pro-actief benaderd, ook voor financiële steun, en is er oog voor dat zij soms zelf niet de energie hebben om achter alles aan te fietsen.
Dagbesteding en dagopvang, hoe kunnen we er voor zorgen dat dat aanbod in Leusden toeneemt. College, graag een stevige inzet hierop door dit meer lokaal te regelen in plaats van regionaal.

Zorgen om een buslijn die verdwijnt. Is passende OV vervanging tijdig geregeld in Leusden en gaat Syntus daar ook in meehelpen.

de belangen van mensen met een beperking, worden die voldoende meegenomen. Vorig jaar al appèl van onze kant om de implementatie van de standaardregels van Agenda22 voortvarend op te pakken. Nu vanuit de VNG ook het signaal dat de gemeente periodiek integrale plannen moet vaststellen hoe zij gaan werken aan de implementatie van het VN-verdrag voor rechten van mensen met een beperking. College, gaat u dit nu ook actief oppakken, graag uw reactie?

meer mensen in de bijstand en veel hogere uitvoeringskosten van de bijstand; de zorg voor vluchtelingen. Vluchtelingen, hartelijk ontvangen in Leusden. Wat onze fractie betreft blijvend welkom in Leusden. Als in Nederland een AZC nodig is, zou wat ons betreft Leusden daar een geschikte gemeente voor zijn.
Praktisch vraagt het wel het een en ander van de samenleving. Want al die mensen die inmiddels een verblijfsvergunning hebben gekregen. Een felbegeerd papiertje, en dan … Als we niet oppassen, belanden velen in de bijstand want o, er zijn zoveel hobbels te nemen! Daarom ook de oproep aan het college om de inwoners actief bij de inburgering te betrekken. Aan de keukentafel, laat vluchtelingen maar meelopen in je leven en zien hoe Nederland in elkaar zit. Help vluchtelingen een netwerk op te bouwen zodat ze hier weer een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen.

College, bij deze laatste onderwerpen, is het niet eens tijd voor een lokale of regionale matchbeurs voor werkzoekenden?!

Eén onderdeel in het Sociale Domein willen we er uitlichten, nl. de preventie in de jeugdzorg.

Jeugdzorg:
Een half jaar geleden hebben we vragen gesteld naar aanleiding van een brandbrief aan de VNG.
Er waren landelijk zorgen rond problematief ouderschap en de gevolgen daarvan voor kinderen. De echtscheidingscijfers van Leusden + de verhalen die we horen zijn voor ons aanleiding om te vragen er toch een tandje bij te doen aan preventie. We hebben gemerkt dat die wens er zeker is.
Daarnaast geldt dat er meer zaken rond jeugd zijn die specifiek de aandacht vragen. Ik heb al eerder gemeld het hoge alcoholgebruik schrikbarend te vinden. En behoorlijk wat kinderen hebben psychosociale problemen, armoede speelt een rol; het passend onderwijs op lager en middelbaar nivo past soms minder dan je zou willen. Allemaal zaken die we ook om ons heen waarnemen.
Laat me duidelijk zijn, veel gaat goed rond de jeugdzorg. Het werken mag echter nog wel integraler en het hulpaanbod nog meer gecoördineerd. Daarom via een motie de oproep aan het college om hier extra op in te zetten. De basis is voor kinderen o zo belangrijk!

Communicatie:
Tenslotte, vorig jaar heb ik in mijn bijdrage de communicatie van de raad op de agenda gezet.

Ik ben blij dat er nu weer gemeentenieuws in de krant komt. Ook blij dat er vanuit de werkgroep concrete initiatieven zijn neergezet om de communicatie van de raad te verbeteren. Het blijft een uitdaging, zie onze inspreker gisteravond. Hij Wwas verbaasd dat je zo makkelijk bij de raad binnenkomt en overal welkom bent. Er valt geloof ik voor ons nog een wereld te winnen…

En geacht college, onthoud dat bij al uw werk communicatie één van de belangrijkste onderdelen is.
Blijf investeren in de samenleving en neem hen mee!

Afronding:
Voorzitter, ik rond af.
Er zijn gemeentes waar men nog steeds de raadsvergadering begint met een ambtsgebed. Hier doen wij dat niet. Onze fractie komt echter voor elke raadsvergadering bij elkaar om te bidden tot onze God. Om te vragen of het werk van ons állemaal zoals we hier bijelkaar zijn, tot zegen mag zijn voor onze gemeente. We hopen dat ook deze vergadering en de te nemen besluiten er aan mogen bijdragen dat het hier goed wonen blijft voor al onze inwoners!

Reacties op 'Algemene beschouwingen 2016'