Raadsvergadering 30 juni 2009

cooperatiezaterdag 04 juli 2009 23:28

Een lange zit vanaf ’s middag half vier. Hoe gaan we verder met het centrum van Leusden, bebouwing van coöperatieterrein Achterveld, fietspaden, kampers en het voorjaarsdebat. Benieuwd? U kunt het terug kijken op de site van Leusden, want het is opgenomen.

Hart van Leusden
In het coalitieakkoord staat dat het project ‘hart van Leusden’ prioriteit krijgt. Als eerste is er een budget vrijgemaakt voor het maken van een visie. Helaas was dit geld niet genoeg, o.a. door particuliere initiatieven die begeleid moesten worden. De 135.000 euro is op en er is nieuw geld nodig. Onze fractie geeft aan dit project geen prioriteit; misschien in de volgende bestuursperiode. Daar gaat het nu aardig op lijken. Mopperend zijn we akkoord gegaan met het gevraagde budget van een ton, want er moet toch een visie komen, zodat we als gemeenteraad grip houden op de ontwikkeling van het centrum. Maar dan wel een complete visie inclusief de oostkant (burg. v/d Post laan, SBBO en brandweerkazerne). Hiervoor hebben een motie ingediend en die werd aangenomen.

Groot Agteveld
Het coöperatieterrein in Achterveld luister sinds kort naar de naam ‘Groot Agteveld’. Dit plan is samen met de omgeving en andere belanghebbenden ontwikkeld en dat genereert resultaat. Groot draagvlak en een mooi plan. Nu aan de slag. De VVD komt nog met een motie, nl. extra aandacht voor het sluipverkeer door Achterveld. Raadsbreed wordt het plan en de motie aangenomen.

Actualiteit
Jan Schouten neemt de stelling in dat het fietspad ‘De Tabaksteeg’ niet twee jaar afgesloten hoeft te worden i.v.m. de bouw van de wijk ‘De Tabaksteeg’. De wethouder belooft er nog een keer naar te kijken, maar wil een aaneengesloten periode afsluiten. We wachten af.

Zelf vraag ik aandacht voor kampers die het hele jaar in de straat staan. Er ontstaat een kleine discussie; sommige raadsleden denken dat ze het weten hoe het zit. Uiteindelijk zegt de burgemeester toe dat hij deze vraag schriftelijk zal beantwoorden.

Ook vraag ik waarom de raad zo slecht wordt betrokken bij het aanbestedingstraject voor de huishoudelijke hulp in Leusden. De wethouder doet z’n best om ons goed te betrekken, maar heeft last van het proces van samenwerken met allerlei partijen. Ze zegt ons toe dat ze ons goed zal informeren en consulteren.

Voorjaarsdebat
Elke fractie krijgt 8 minuten spreektijd, daarna mogen de vragen worden gesteld. Jammer dat er niet geïnterrumpeerd mag worden. Sommige verhalen zijn wel heel saai; zelfs voor een betrokken raadslid. Interruptie zou het een stuk verlevendigen.  Ik zal het aan de orde stellen in het presidium.

Het debat levert niet veel wijzigingspunten op.

Lang wordt er gesproken over het ‘sociaal maatschappelijk steunpunt’ (SMS). De ene helft van de raad wil tijdelijk financieren en de andere helft wil eerst een onderzoek met een structurele financiering. Wij kunnen de doorslag geven. Na schorsing en overleg wordt er een compromis gesmeed. We doen een onderzoek en kijken dan hoe we het kunnen financieren met de huidige middelen.  SMS kan gerust naar huis; we laten ze niet vallen.

Zondagsopening
Ik doe het voorstel om de zondagopening van de Albert Heijn op termijn te stoppen., omdat AH gebruik maakt van een maas in de wet. Groen links verwijt mij dat ik mijn mening op wil leggen aan de hele Leusdense gemeenschap. Jammer zo’n redenatie, want mijn voorstel zal alleen doorgaan als de raad in meerderheid beslist. Het CDA twijfelt. Ze zien het probleem wel, maar gaan uiteindelijk niet mee. Leusden 90 steunt ons vanwege het feit dat de ondernemers ook graag de uitzondering ongedaan willen maken.

We nemen ons verlies, maar komen zeker terug. Over twee jaar is de evaluatie en dan zullen we ons weer melden. Hoe je ook in het leven staat; de zondagsrust is voor iedereen goed.

Achteraf meldde een ‘groene links fan’ zich bij mij. Hij gaf aan dat hij mij steunt vanuit milieutechnische argumentatie. Zondags de winkels dicht is goed voor het milieu. Bedankt, die voegen we nog toe.

Cultuurhistorie
Er is weinig te zien van de Leusdense historie. We vragen daarom aandacht voor het koesteren van de Leudense historie. Dit drukken we uit in een motie en die haalt het . In het najaar gaan we het plan bespreken en vanaf 2010 zetten we nieuw beleid in. Wat ons betreft gaan we voortvarend te werk.

Glasvezel
De PvdA komt met een glasvezel initiatief. Leusden moet op glas en zo snel mogelijk. Dit wordt raadsbreed gedragen. Ook in Achterveld moet glasvezel komen. Ik vraag mij af wie dit gaat betalen, maar dat is nu nog niet zo belangrijk. De wethouder zit in de ‘glascombinatie Amersfoort’ en zal deze kennis en kunde in Leusden brengen.

Als geheel een goede bijeenkomst met veel debat in de tweede helft.
Eén ding moet ik nog even kwijt: Leusden voegt ook dit jaar ruim een miljoen toe aan de begroting vanuit het spaargeld (Remu-middelen). Jammer, want we hebben dit geld hard nodig voor projecten dit nog op ons gaan afkomen.

Helaas, het is vechten tegen de bierkaai.

Reacties op 'Raadsvergadering 30 juni 2009'