Raadgever: rondkomen in Leusden

Fractieondersteuner Reina Dijksterhuis buiten sept 2020.JPGmaandag 05 oktober 2020 20:02

Wat gaat dat kosten? Dat denk je weleens, als er onverwachte zorgkosten zijn, de auto naar de garage moet, de wasmachine het begeeft of de kinderen een uitje van school hebben. Sommige mensen denken het voortdurend, bij alles. Wat gaat dat wel niet kosten?

Dat kost wat
Onlangs bracht het Centraal Planbureau het nieuws naar buiten dat maar liefst 73.000 huishoudens binnen drie maanden in de financiële problemen komen als de kostwinnaar zijn inkomen verliest. 73.000 gezinnen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. 73.000 gezinnen die moeite hebben om het eten op tafel te krijgen. 73.000 gezinnen met slapeloze nachten. Ook in Leusden speelt dit, zijn er gezinnen in armoede. Mensen met dagelijkse geldzorgen.

De afgelopen maanden zijn een heleboel zekerheden ineens niet meer zo zeker. Dat geldt misschien ook voor jou als werknemer, als zelfstandige, voor u als gepensioneerde inwoner van Leusden of als ondernemer. Want opdrachten vallen weg, de omzet daalt, minder klanten, minder vraag. En de zorgen nemen toe. Misschien is er nog geen acute nood, maar misschien behoor je ook wel tot een van die 73.000 huishoudens. Wellicht pieker je over mogelijke geldzorgen.

Dat kan iedereen overkomen

Want armoede of financiële problemen, dat kan iedereen overkomen. Je kunt door pech, ziekte, een ongeluk of verkeerde keuzes, je baan verliezen en in korte tijd te maken krijgen met geldproblemen. In Leusden is er dan gelukkig wel van alles mogelijk. De gemeente biedt misschien wel meer dan je vermoedt. Zo geeft de website www.rondkomeninleusden.nl een helder overzicht van alle (financiële) regelingen en wie daarvoor in aanmerking komt. Er is veel mogelijk in Leusden. Armoede is een gedeelde zorg, van inwoner én gemeente.

Onnodige schaamte
Wij, als ChristenUnie-SGP, willen dat niemand buiten de boot valt. Dat iedereen mee moet kunnen doen. We zijn voor een pro-actief armoedebeleid. Dus niet laten sudderen, maar mensen opzoeken als gemeente. Helpen voor het te laat wordt.

Want mensen met schulden en financiële problemen komen hier niet gemakkelijk voor uit. Er is veel schaamte. En dat hoeft helemaal niet. Want als je contact zoekt met instanties en hulp vraagt dan is er veel mogelijk. Daarom zeggen wij keer op keer, ook tegen de gemeente: investeer in een ‘vindplaats-gerichte’ benadering. Zoek de plekken op waar mensen met financiële problemen te vinden zijn. Denk aan een voedselbank, een tweedehands winkel, het geldloket. Leg contact en help.

We zien dat overigens niet alléén als gemeentetaak. We mogen allemaal omzien naar elkaar in ons dorp. Gaat het goed met de buren? Mensen van school of uit de buurt, redden ze het? Leusden is niet zo groot dat we elkaar uit het oog hoeven te verliezen. Kortom: leg contact en zorg voor elkaar!

Reina Dijksterhuis, fractievertegenwoordiger ChristenUnie-SGP Leusden
reina@cu-sgp.nl

Dit artikel is eerder gepubliceerd in de Leusderkrant

Archief > 2020 > oktober